Het thema en de scenografie worden gekoppeld aan het reilen en zeilen in de fabriek. De ruimtes illustreren het verleden, maar door een venster kijken we naar de toekomst. Om de bezoeker onder te dompelen in het fabrieksleven, wordt hij voor het binnentreden van de ruimtes aangekleed met een veiligheidsjas en clipboard.
MaisonCaro vertaalt een heel vaag, ruim en abstract begrip als crowdsourcing naar een concrete wandeling, een parcours doorheen verschillende zones. De stappen van dit proces worden stapsgewijs ingekleed met visuele elementen die nauw op elkaar afgestemd zijn en zo 1 concept vormen.
Het is expo waarbij je de nieuwe revolutie van de maakeconomie kan ervaren. Kom en ontdek de fabriek van de toekomst. Dankzij technologische ontwikkelingen en het digitale tijdperk, wordt lokale productie terug mogelijk en komt de toegevoegde waarde ervan opnieuw tot zijn recht. Iedereen kan namelijk zelf ideeën geven voor vernieuwende producten, die doorgespeeld worden aan lokale bedrijven. Creatieve designers creëren oplossingen voor deze vraagstukken, die vervolgens geproduceerd worden bij bedrijven in Genk. Inspirerende geesten worden dus rechtstreeks in contact gebracht met ondernemers en burgers. Een kruisbestuiving die leidt tot commerciële innovatieve ontwikkelingen, waarmee de productie in Genk opnieuw op de kaart wordt gezet. Dit is een initiatief van Mookum, stad Genk en IDE.
Inspiratie & concept
————————-
Modern Times van Charlie Chaplin alsook de first assembly line van Ford als inspiratie voor deze expo. In 1922 Ford said of his 1913 assembly line:“I believe that this was the first MOVING LINE ever installed.” The combination of high wages and high efficiency is called “Fordism”
De zwarte band wordt in vraaggesteld
een nieuwe digitale revolutie
met een kijk op het verleden
komt een perspectief voor de toekomst.
a frame, a window
with a view
to look
in perspective
to dream
to vision
de revolutie
“ …deze voormalige steenkoolmijn staat voor de link tussen de vorige industriële revolutie en de revolutie in de digitale productie…. en nu, op deze ruïnes, kunnen nieuwe mogelijkheden worden gevonden en kan een nieuwe industriële revolutie beginnen…”
– Jan Boelen over The Machine
Mookum wil van deze tentoonstelling een plek maken, die je niet alleen vandaag komt ontdekken omdat je nieuwsgierig bent. De bijdrage van de bezoeker staat centraal en beïnvloedt de invulling van de ruimtes. Bij ieder bezoek, krijg je een nieuwe, meer complete indruk.
Centraal staat de revolutie die het verleden weergeeft, maar al snel vervolgd wordt door lokale productie en democratie. Het is de consument van morgen die ideeën inbrengt over wat nodig is en bedrijven die hier een vervolg aan zullen geven.
Het thema en de scenografie worden gekoppeld aan het reilen en zeilen in de fabriek. De ruimtes illustreren het verleden, maar door een venster kijken we naar de toekomst. Om de bezoeker onder te dompelen in het fabrieksleven, wordt hij voor het binnentreden van de ruimtes aangekleed met een veiligheidsjas en clipboard.
Een expo waarbij je de nieuwe revolutie van de maakeconomie kan ervaren. Kom en ontdek de fabriek van de toekomst. Dankzij technologische ontwikkelingen en het digitale tijdperk, wordt lokale productie terug mogelijk en komt de toegevoegde waarde ervan opnieuw tot zijn recht. Iedereen kan namelijk zelf ideeën geven voor vernieuwende producten, die doorgespeeld worden aan lokale bedrijven. Creatieve designers creëren oplossingen voor deze vraagstukken, die vervolgens geproduceerd worden bij bedrijven in Genk. Inspirerende geesten worden dus rechtstreeks in contact gebracht met ondernemers en burgers. Een kruisbestuiving die leidt tot commerciële innovatieve ontwikkelingen, waarmee de productie in Genk opnieuw op de kaart wordt gezet. Dit is een initiatief van Mookum, stad Genk en IDE.
www.themakeway.be.
Mookum / www.mookum.com
atelier Kaspar Hamacher voor de realisatie / www.kasparhamacher.be
Kahil Janssens voor de grafische vormgeving
Kristof Vrancken voor de fotografie / www.kristof-vrancken.com