2010. Exhibition De nieuwe oogst in Design Vlaanderen. Brussel
De Nieuwe Oogst 2009
Design Vlaanderen zoekt voortdurend naar nieuw ontwerptalent. Deze zomer delen 21 jonge en iets minder jonge ontwerpers de Design Vlaanderen om u te verrassen met hun frisse, vernieuwende werkDe ontwerpers zijn actief in de toegepaste kunsten als glas, keramiek, textiel en meubelen, maar ook in de grafische vormgeving, de industriële vormgeving, service design,… Ieder van hen is in 2009 erkend door Design Vlaanderen.
Ontwerpers komen bij Design Vlaanderen terecht via de Lente- en Herfstselecties, waar hun werk voorgelegd wordt aan een externe jury. Ontwerpers met creatief, verfrissend en vernieuwend werk, worden opgenomen in de database van Design Vlaanderen.
In 2009 zijn volgende ontwerpers erkend:
Grafische vormgeving
Tom Andries [todaydesign] (www.todaydesign.be) | Ronny Duquenne [eenendertig] (http://eenendertig.be) | Pascal Van Hoorebeke
Service Design
Tuur Van Balen (www.tuurvanbalen.com)
Industriële vormgeving
Geert Buelens & Veerle Vanderlinden [EER] (www.eerdesign.com) | Julian Gonzalez | David Pas
Juweelontwerp en zilversmeden
Ingrid Adriaenssens (www.ingridadriaenssensedelsmid.be) | Stefanie Condes (www.stefaniecondes.com)
Keramiek
Jan Marechal | Anne Perneel | Gerda Steegmans | An Van den Abbeele (www.anvandenabbeele.be) | Carlo Van Poucke (www.carlovanpoucke.be)
Meubel- en interieurobjecten
Maarten De Ceulaer (www.maartendeceulaer.com) | Stijn Ruys [guilielmus] (www.guilielmus.be) | Frank Sveid (www.sveid.com) | Fleur Swildens (www.fleurswildens.com)
Textiel & accessoires
Lotte Martens | Carolien Van den Hole [maisoncaro] (www.maisoncaro.be)
Wat kan u verwachten van de ontwerpers die in 2009 erkend zijn? Een greep uit het aanbod:
Ik ben gepassioneerd door traditionele goudsmidtechnieken, meer bepaald de granulatietechniek, een techniek waardoor je kleine bolletjes op een oppervlakte kunt aanbrengen. Ik wou een techniek vinden waarmee de bolletjes geen basis nodig hebben, maar op zichzelf vorm geven. Zo vond ik rapid prototyping, nl. SLS (selective laser sintering). (Stefanie Condes over haar werk)
NWWRLD bestaat uit een reeks verstilde, fragmentarische taferelen van porselein die ieder een voorgeschiedenis met zich meedragen en ook autonoom verder leven in de fantasie van de toeschouwer. De stillevens suggereren een wereld waar techniek en natuur met elkaar verweven zijn en zelfs opgaan in elkaar.
Het creatief proces van dit project start met het verzamelen van allerlei vormen, vaak plastic wegwerpmateriaal. Deze gevonden vormen worden, via mallen, in porselein gereproduceerd. Hij werkt rechtstreeks driedimensionaal met ongebakken porselein om losse elementen zo te combineren tot een nieuw geheel. Al puzzelend komt hij tot een, voor hem althans, juiste combinatie Hierbij is het voor hem een uitdaging om de juiste balans te zoeken tussen materiaal, vorm, techniek en sfeerschepping. (Pascale Matuscak over het werk van Jan Marechal)
Lotte tuft, ontwerpt, bedrukt, print, vilt, zeefdrukt, borduurt, haakt, breit, tekent, schrijft of vlecht naargelang het verhaal ze wil vertellen. Naast het beeld werkt ze vaak met woorden die het geheel een poëtische klank geven. Zo komt ze tot een brede variëteit aan producten: van sjaals en handtassen over lampenkappen, tapijten en tafellakens tot speelmatten, gezelschapsspelen, knuffels, badges en broches. (over het werk van Lotte Martens)
We worden dagelijks geconfronteerd met veel informatie, beelden en producten. Helaas worden er te vaak overbodige of slechte producten bedacht en gemaakt.
Een goed product moet vandaag meer dan ooit voldoen aan de talloze behoeftes van de (terecht) veeleisende gebruiker, maar moet tegelijkertijd voor het bedrijf de merkwaarden communiceren en liefst nog versterken.
Door de overvloed aan informatie hebben gebruikers meer dan ooit behoefte aan een herkenbare beleving als een soort ‘aanknopingspunt’ met een merk en zijn producten, en het is als ontwerper onze taak om deze te bedenken en te vertalen in duurzame productconcepten die zinvol zijn voor de gebruiker, het bedrijf en de markt. (David Pas over zijn werk)
Haar werk bestaat uit serviesgoed dat hoofdzakelijk vervaardigd is op de draaischijf en rechthoekige schalen in mallen gedrukt. Van meet af aan kiest zij niet voor industrieel pers- en gietwerk maar ontwikkelt zij een productie van tactiele en bezielde voorwerpen voor het dagelijks gebruik. (over het werk van Anne Perneel)
Tuur Van Balen gebruikt ontwerpen op een speculatieve en kritische manier om de mogelijke culturele, sociale en ethische implicaties van nieuwe technologieën te verkennen, met name biotechnologie en synthetische biologie.
Van Balens ontwerpen zijn niet bedoeld om in de winkel terecht te komen. Eerder dan design gebruiken om technologie sexy, verkoopbaar en gebruiksvriendelijk te maken, gebruikt hij de ‘taal van design’ om vragen op te roepen, te entertainen of te provoceren. Design kan abstracte onderwerpen tastbaar maken en vertalen naar een alledaagse realiteit, zelfs als die realiteit tot nog toe onbestaand is. Ontwerpen is daardoor een krachtig middel om de implicaties van nieuwe technologieën te verkennen, zelfs indien de toepassingen nog niet helemaal duidelijk zijn. (over het werk van Tuur Van Balen)
Ik ben sinds 1973 een design autodidact. Mijn inzet gaat naar originele objecten ontwikkelen, die een nieuwe gebruiksvorm in de hand werken. Meestal zijn de objecten, vnl. meubilair en gebruiksobjecten, gebrevetteerd en neergelegd als “vormen en modellen“. Ik ontwerp duurzame objecten in de zin dat ze niet alleen bedoeld zijn voor het dagelijks gebruik, maar dat ze ook moeten kunnen overgedragen worden naar de volgende generaties. (Frank Sveid over zijn werk)
De Nieuwe Oogst 2009
11 juni – 14 augustus 2010
Design Vlaanderen Galerie
Kanselarijstraat 19, 1000 Brussel
T 02 227 60 68 – F 02 227 60 69
info@designvlaanderen.be – www.designvlaanderen.be